Ruskig Ångest | Konstnär | Allting är en fördel&nbsRuskig Ångest | Konstnär | Allting är en fördel | Ruskig Ångest | Konstnär | Allting är en fördel | Ruskig Ångest | Konstnär | Allting är en fördel

1984 fast tvärtom.

BYRÅKRATI 2022

Telia och Televerket.

Vad innebär en fri marknad?

Frihet att välja på riktigt.

Ruskig Ångest vill med Thailand som förebild, (som exempel för just i detta fall kommunikation), lyfta frågan om ett statligt bolag och ägande inom alla områden bland marknadens så kallade fria aktörer. Då kan vi konsumenter få välja på riktigt. Det kanske är en hel del som vill välja ett statligt alternativ som garanterar kvalité till ett motiverat pris. Och utför det de lovar utan krångel och försäljningsknep. Det finns flera fördelar. Ett statligt alternativ kan aldrig fly landet. Ett statligt alternativ är när vi alla som bor här äger något tillsammans. Det är ett gemensamt ansvar.

Samtidigt vill Ruskig Ångest lyfta frågan om att förbjuda försäljare som inte kan de produkter och tjänster de själva inte har kunskap om.

Blandteknik på duk. 50X70cm. Ruskig Ångest och Finn Ligouras Levin 2022.

Här kommer en liten historia hur det kan se ut när man är kund hos en privat aktör:

En internetuppkoppling önskas.

Vi är en ideell förening i Malmö som precis fått nya lokaler.

Den 21:a Januari går jag och min kollega runt till Telia, Tele2, 3 och Telenor, på köpcentrumet Mobilia i Malmö.

Vi efterfrågar en trådlös uppkoppling till vår arbetsplats samt ett abonnemang.

Telia sticker ut med ett, i våra öron, generöst erbjudande av försäljare Nr.1:

  • En ny variant av antenn som sättes fast på fasaden utanför vårt kontor för bästa mottagning.
  • På insidan kopplas ytterligare antenn/router och fördelningsdosa/or för bästa mottagning även inomhus med såväl trådlöst som med kabel från routern.
  • De garanterar minst 10Mbit hastighet och ingen övre gräns.
  • En helt gratis installation med professionell tekniker på plats.
  • En helt gratis prövo-tid på 3 månader.
  • Slår vi till nu, med hyfsat kort varsel så kommer erbjudandet stå kvar.
  • Inga andra kostnader.

Vi berättar även att vi har klartecken från fastighetsägaren att sätta upp en antenn på utsidan.

Vi upprepar ovanstående flera gånger för att försäkra oss om att det stämmer. Inga problem lovar försäljaren.

Den 31:a Januari gör vi således beställningen hos försäljare Nr.1.

Den 4:e Februari hämtar vi ut ett paket med 3 olika utrustningsdelar, skickat från Telia.

Den 15:e Februari kommer tekniker Nr.1 och skall installera. Han vill dock inte sätta upp den utlovade antennen på utsidan med hänvisning till hans egen säkerhet. Vi kommer överens om att vi själva kan göra det istället, när han är med, för att se till att det går rätt till. Vi kan dock inte göra detta arbete nu då det visar sig att Säljare Nr.1 satt en spärr över hur många Mbit vi kan få ta emot. Taket går vid 10Mbit även om Tekniker Nr.1. menar på att vi kan ta emot 50-70Mbit. Vi kan med andra ord inte sätta upp utrustningen nu utan istället får vi ställa in installationen tills vi gått tillbaka till Telia butiken för att reda ut detta Mbit-missförstånd. Teknikern menar på att det skulle kunna gå att använda enbart 2 av de 3 utrustningsdelarna som skickats och man kan eventuellt skippa den som skall fästas på utsidan. Men det är vi inte intresserad av. Vi vill ha antenn på utsidan som lovat.

Under vecka 7 går vi tillbaka till Telia butiken. Försäljare Nr.1 jobbar inte så vi får tala med Försäljare Nr.2. Han ursäktar felet och säger att vi kan få 70Mbit. Detta kostar dock mer i månaden. Förutom den lilla missen skall det inte vara några mer problem i framtiden säger han. Han kopplar genast på en ny Tekniker.Nr.2 som skall fixa detta direkt och utan konstigheter.

Tekniker Nr.2 är på hugget och ringer omgående. Vi får även ett ytterligare paket under vecka 7 innehållandes ytterligare en utrustningsdel. Så nu har vi 4. Tekniker Nr.2 säger dock att vi enbart behöver 2 delar och inga fler. Han säger även att vi inte får sätta upp en antenn på utsidan enligt vår fastighetsägare. På vår fråga vem han fått den informationen ifrån vägrar han att svara. Vi ställer frågan faktiskt 3 gånger utan att få svar, men han envisas med att säga att det inte är tillåtet. Han vill vara vänlig, säger han, och uppgraderar vårt avtal på studs så att vi nu skall kunna ta emot 100Mbit.

Men sätta upp antennen på utsidan vägrar han. Han vill även att vi fortsättningsvis enbart skall ringa till honom. Ingen annan. Vi säger dock att vi skall gå tillbaka till Telia butiken för att kolla var de fått uppgiften från fastighetsägaren att vi inte får sätta upp en antenn, för den stämmer inte. Samtalet avslutas. Vi går tillbaka till Telia Butiken på Mobilia.

Där pratar vi med Försäljare Nr.3. De två övriga är inte på jobb eller nåbara på sina mobiler.

Försäljare Nr.3 kan hjälpa oss men då gäller inte den fria installationen och de 3 gratis månaderna. Då måste vi nämligen prata med Försäljare Nr.1.

Under vecka 8 får vi kontakt med Försäljare Nr.1. Han skall lösa detta och det skall inte vara några problem alls, lovar han. Vi behöver inte betala mer. (Förutom uppgraderingen gällande Mbit.) Installationen skall göras och en tekniker skall kontakta oss omgående. Vi får en tid under fredagen den 25:e Februari under vilken teknikern skall höra av sig.

Den 24:e Februari kommer det ett mejl från vår kassör som berättar att Telia har skickat oss en faktura på 1 442:- trots att de lovat 3 månader gratis abonnemang samt gratis installation. Vi får bestrida den.

Den 25:e Februari ringer det från Telia 2 gånger. Det är Tekniker Nr.3 som ringer. Hen ringer en signal båda gångerna och vi hinner inte svara. Det är från ett nummer som inte går att ringa tillbaka på.

Blandteknik på duk. 50X70cm. Ruskig Ångest och Finn Ligouras Levin 2022.

Återigen söker vi Försäljare Nr.1. Han skall lösa detta säger han. Inga problem. Vi fixar detta på en gång. Ursäkta lite strul, säger han. Vi berättar om fakturan och han ska se till att den tas bort. Vi får en ny tid då en tekniker skall ringa oss. Den 11:e Mars mellan klockan 11.00- 11.30.

Den 11:e Mars står vi med luren i handen och svarar direkt när Tekniker.Nr4 ringer. Vi berättar för honom om alla turer och att vi nu vill boka en tid för att de skall komma och installera åt oss. Det skall inte vara några problem säger han och berättar att han skall vara snäll och enbart fakturera oss 2 000:- och inte de 2 600:- som de annars skulle ha kostat. Jag förklarar att det inte skall kosta något alls utan avtalet säger att det är gratis installation och en gratis prövotid på 3 månader. Han säger att det är ok. De skall höra av sig under V11 för att boka installationstid.

Den 18:e Mars är det fredag och ingen har hört av sig från Telia. Vi skickar dem ett sms och frågar om det kan påskynda beställningen.

Tisdagen 22:a Mars skickar jag ett nytt sms till Försäljare Nr.1 som jag skickade till i fredags utan att få svar.

Fredag 26:e Mars går jag tillbaka till Telia butiken. Försäljare Nr.2 är på plats. Han frågar om han kan hjälpa mig. När jag ger honom vårt Ärendenummer så känner han igen vår beställning. Han vet vad som är problemet och det har han mejlat oss säger han. ”Teknikerna har sagt att ni har för högt i tak.”, påstår han. Jag svarar att vi inte fått något mejl och att jag har pratat med 4 tekniker och ingen av dem har sagt att vi har för högt i tak.

(Denna Försäljare Nr.2 var vi i kontakt med under vecka 7, så jag går in i min mejlkorg och det enda mejl jag har i min inkorg är daterat den 16:e denna vecka och det är en Leveransbekräftelse. Där står inget om högt i tak. Jag kollar även min Spamkorg men finner inget där heller.)

Jag ber att få prata med denna tekniker. Försäljare Nr.2 kan dock inte ge mig kontaktnummer eller namn på teknikern men står på sig och säger att vi har för högt i tak i våra lokaler. (Vill påpeka att vi inte har någon bestämd takhöjd utan den är pga lutande tak olika i alla rum.) Han ljuger helt enkelt.

Försäljaren gör klart för mig att Telia inte kommer hålla vad de lovat oss med en antenn på utsidan. Vi har nu fått 3 olika obegripliga anledningar vilken ingen av dem stämmer. Men försäljaren säger att de inte kommer sätta upp en antenn. Men han kan garantera att de kan göra en annan sorts installation åt oss. Och den garanterar han är likvärdig. Han betonar att han dock inte kan lova någon högre mottagning. Vi kan alltså inte räkna med de 50Mbit som en av teknikerna mätte upp hos oss. Men vi kommer ha teoretisk möjlighet att ta emot 100Mbit.

Försäljare Nr.2 säger nu att han kan fixa följande:

  • Våran deal står kvar med gratis utrustning. Fri installation av tekniker på plats. 3 gratis månader. (De 4 deviser vi fått skall ej användas istället skall en femte skickas till oss.)
  • Det skall vara en bra trådlös anslutning med en router som kan koppla sladdar till stationära datorer samt trådlöst Wifi, som täcker hela vår lokal.
  • Han skall även kolla med sin chef på måndag 28:e Mars och höra om vi kan få en rejäl kompensation för allt detta besvär.
  • Jag säger då att vi fortsatt är intresserade och att vi då även önskar ett väldigt bra pris på 4 E-simkort för våra jobbmobiler. (Dvs. abonnemang som kan användas på våra privata mobiler utan vanligt simkort.)

Jag säger att jag kan skicka denna text till honom och hans chef så hon har ett bra underlag för att ge oss en riktigt bra deal och kompensation. Så kommer vi förhoppningsvis komma överens och vara nöjda och glada sedan.

Han lovar att ringa under eftermiddagen den 28:e Mars.

Det gör han inte.

Istället får jag ett sms av Försäljare Nr.1.

(Han har jag sms:at den 18:e samt den 22:a utan svar.)

Men nu hör han av sig och han skall lösa det med tekniker, skriver han.

Han ursäktar att vi haft sådant strul, men nu skall det fixas, skriver han vidare.

Han skall även kolla med sin chef så vi skall få en ordentlig kompensation och en bra deal.

Vi är ju även intresserad av 4 E-abonnemang till våra jobbmobiler, vilket vi redan sagt till Försäljare Nr.3, och detta vet Försäljare Nr.1 så han tar upp även detta.

Via mejl fortsätter vi och tillslut får vi ett, enligt Telia, det absolut bästa tänkbara i kompensationsväg/deal som de kan erbjuda:

Det vill säga exakt samma erbjudande som vi fick av Försäljare Nr.3  för 5 veckor sedan. Men med 3 gratis månader. Inte så imponerande. Vi slår till. Vad har vi för val? Vad säger att något annat företag är bättre?

Vi mejlar den nya överenskommelsen 29/3.

Då kommer en liten oväntad överraskning.

Nu går det att sätta upp en antenn på utsidan för Försäljare Nr.1 har nämligen kontaktat en Tekniker, Nr4:

”Det skall inte vara några problem”, säger de.

Nu har vi bokat in en telefontid med Teknikern på onsdag den 30/3 kl.11.00

Redan samma dag får vi ett mejl från Försäljare Nr.1. Han stötte på ett probelm när han skulle lägga upp våra nya abonnemang. Enligt Telias support så är vår förening vilande sedan 2019 och därför går inte krediten igenom, skriver han. (Vår förening är på intet sätt vilande.)

Jag förklarar att vår förening inte är vilande. Jag skickar honom alla dokument som brukar efterfrågas såsom ekonomiska redovisningar, årsmötesprotokoll som visar vem som är firmatecknare, besult om ekonomiskt stöd från Arvsfonden etc. Han lovar att kolla upp saken och det skall ta max 3 dagar. Det skall inte vara några problem, skriver han.

30/3 ringer en ny tekniker från Telia. Tekniker Nr.5 får vi kalla honom.

Han säger att han inte har så mycket information gällande denna beställning. ”Ni har redan fått allt?”, undrar han. ”Varför tror du det?”, undrar jag tillbaka. Han berättar att han kan se när vi betällde installationen och det var ju redan i januari, så det borde vara fixat och klart vid detta laget.

Jag berättar kort för honom hur turerna gått och han låter uppriktigt förvånad över att det tagit så lång tid. Men jag får hans riktiga namn och mobilnummer och han lovar att han skall se till att detta skall fixas nu. Det är däremot inte han själv som skall komma hit och göra jobbet utan han berättar att Tekniker Nr.6 ska ringa inom 10 dagar för att komma överens om en tid med oss. Jag berättar då om tidigare försök, när tekniker ringt 1 signal från nummer som sedan inte går att ringa tillbaka på. Han berättar då att de måste ringa minst 3 gånger, och om det inte går att nå oss då, så kan jag ringa direkt till honom igen. Han lovar att de skall ringa fler en 1 signal.

När det gått 10 dagar hör jag av mig till Försäljare Nr.1, som lyst med sin frånvaro, och frågar hur det gick med deras support och påståendet om att vi är en vilande förening.

Han svarar direkt att vi inte är registrerade enligt Bolagsverket. Jag svarar då att föreningar normalt inte är det, utan vi är registrerade hos Skatteverket. Jag mejlar honom ett dokument som styrker den registreringen utöver de 7 tidigare dokument som stryker vår existens och betalningsförmåga jag skickat honom tidigare. Han skall nu återigen kolla med sin support och därefter återkomma.

11:e April mejlar Försäljare Nr.1 att vi kan få 4 abonnemang. Deras support har godkänt oss. Där ser man. Han är skickar glada smileys.

Blandteknik på duk. 50X70cm. Ruskig Ångest och Finn Ligouras Levin 2022.

Sent samma dag ringer Tekniker Nr.6. Han vill komma klockan 07.00 på morgonen den 12:e. Vi kommer överens om 07.30 då vi ska rigga en byggställning innan han kommer så vi kommer åt att borra.

12:e April klockan 08.30 kommer han. Han hade glömt ett verktyg. Men nu är han här och vi är väldigt tacksamma för detta. Han godkänner byggställningen och intygar att det är säkert för honom att stå på denna och fästa antennen på utsidan.

Innan han sätter igång med detta mäter han mottagningsstyrkan i Mbit och ser att det är kraftfull mottagning: ”Men ni kommer ju bara få tillgång till 10Mbit enigt erat avtal.”

Vi tappar öronen. Först skulle vi få obegränsat. Sen blev det reducerat till 10Mbit. Sen fick vi ökat till 70Mbit som sedan ökades till 100Mbit för att nu, enligt Tekniker Nr.6, är helt reducerat till 10Mbit igen. Det går åt ett par timmar för honom att ringa runt och fixa detta då det inte verkar helt enkelt, ens för en av Telias egna utsända tekniker att nå Telia.

Denna Tekniker är dock en riktigt bra och ärlig person. Han berättar att det är stor skillnad på mottagna Mbit genom att fästa antennen på utsidan istället för på insidan. Han flyttar den även 40 cm på utsidan, från under taknocken, till listen ovanför, vilket bara den flytten medför en stark förbättring. Det är ett rätt omständigt arbete med att borra och dra kabel. Det som dock tar tid är allt byråkratiskt arbete han får ägna sig åt samtidigt som han skall sköta själva installationen. SIM-kortet vi fått i januari är inte aktiverat. Och det handlar inte bara om huruvida det skall vara 10 eller 100Mbit det handlar även om hur många deviser han skall installera. Enligt vårt avtal med Telia skall installationen vara heltäckande och nå ut i alla rum. Enligt Teknikern får han bara sätta upp antennen och koppla den till en central router, och inget annat. Trots att Telia har sänt ut två till ”puckar”, som skall placeras ut jämnt runt om i våra lokaler för att fördela styrkan. Det tar tid för honom att finna klarhet i detta och han får ringa många samtal och blir hänvisad till olika avdelningar inom Telia och de underleverantörer som anlitats. Bara att kicka igång SIM-kortet tar sin beskärda tid.

Till slut får han tydliga besked från sin chef att han tagit allt för lång tid på sig för detta jobb och att han absolut inte skall installera mer än antenn och central router. Han tar fram ett dokument där jag skall intyga skriftligen att installationen är klar, vilket jag inte gör, utan jag skriver att vi skulle fått en komplett installtion. Tekniker.Nr.6 vill då inte skriva under utan säger att hans chef skall göra det och återkomma. Han är stressad och skall iväg på nästa jobb. Han har inte hunnit äta lunch. Den första riktigt uppriktiga, seriösa och professionella vi har haft att göra med under hela denna process. Och han får skäll för sitt arbete från sin chef. Det är magstarkt och för första gången i hela detta känner jag mig förbannad. En person har gjort ett bra jobb under denna process och han får bannor.

Behandlar man bra anställda på detta sätt är man inte ett bra företag.

Blandteknik på duk. 50X70cm. Ruskig Ångest och Finn Ligouras Levin 2022.

Jag har tagit foto på detta dokument och jag mejlar det, den 16:e April, som svar på ett mejl jag får från Tekniker.Nr6.s chef där han önskar att jag svara på mejlet inom 3 dagar annars betraktas arbetet som 100% väl utfört. Jag svarar inom tidsfristen och jag skickar det även till Försäljare Nr.1 som en reklammation. Vi vill ha hela installtionen utförd som utlovat.

Efter några dagar får vår förening ännu en faktura som inte stämmer av Telia. Den går snabbt till inkasso. Vi får även sim-kort till mobiler som vi inte heller har beställt. Jag mejlar Försäljare Nr.1 om dessa misstag den 20:e April.

Med viss sannolikhet är inte denna historia slut ännu på ett tag.

Vi har nu dock Wifi. Ganska kraftfullt. I en del av våra lokaler. Är det bra gjort av ett så stort företag som Telia nu när det gått nära 4 månader från beställning?

Och det är inte ens färdigt.

Onsdagen den 26:e April 2022 går jag in på Telias butik på Mobilia i Malmö.

Där träffar jag Försäljare Nr.1. Han är på strålande humör vilket jag påpekar. Han svarar att det alltid är viktigt att hålla humöret uppe trots att man kan stöta på lite motgångar. ”Hur kan jag hjälpa dig idag?”, kvittrar han. Jag misstänker att social kompetens är viktigt när man skall få jobb som säljare hos Telia. Kunskap om det man säljer är dock inte alls viktigt.

Jag berättar om den ofärdiga installationen. ”Oj! En missuppfattning”, säger han och berättar att han sökt med ljus och lykta efter någon som kan sätta upp antennen, och inte den andra firman, som skall ta över antennen redan är på plats. Han skall genast koppla på rätt företag som skall fixa resterande installation åt oss. De skall ringa under dagen lovar han.

Han berättar även att det är superenkelt att ändra från sim-kort till esim-kort och vi kommer överens om att jag bara följer anvisningar via en QR-kod.

Vad gäller fakturan så kontaktar han genast deras avdelning för detta och de skall se till att fakturan försvinner och även ärendet hos kronofogden. Det skall bara ta ett par dagar.

Under eftermiddagen ringer Telia 3 gånger. Alla de tre gångerna ringer de 1 signal och klickar sedan bort samtalet innan jag hinner svara.

Jag åker alltså tillbaka till Telia butiken samma dag.

Försäljare Nr.1. är där och på lika bra humör som alltid. ”Vi har ju haft internmöte om detta. De skall ju ringa många fler signaler eftersom det verkar som om alla signaler inte alltid når fram”, förklarar han lite kryptiskt. Men nu skall jag få en exakt tid. 15.30 den 27:e skall de ringa igen.

Det gör de. Inte 15.30 utan 15.37. 1 signal. Och jag hinner återigen inte svara.

Det ringer igen cirka 20 minuter senare och jag hinner svara! Glad. Däremot är det inte en tekniker, som utlovat, som ringer. Det är supporten. Supporten kan iof hjälpa oss men då blir det en helt ny beställning och den kostar pengar. Det är inte enligt avtalet med Försäljare.Nr1. ”Är det något annat jag kan hjälpa dig med?”, undrar Support.Nr.1. Det är det inte utan jag får hitta en ny tid för att åka ner till Telia butiken vid Mobilia i Malmö.

Jag åker ner till Telia butiken 28:e April. Ingen kan hjälpa mig. De hänvisar till Försäljare.Nr1. De berättar att han jobbar dagen efter. ”Jobbar han mellan 10.00- 14.30?”, frågar jag. Det lovar de.

Dagen efter är jag där. Det är inte Försäljare Nr.1. Ingen annan kan hjälpa mig även om Försäljare X frågar flera gånger om det är något hen kan göra. Jag förklarar några av de senaste dagarnas turer och vi är överens om att det enbart är Försäljare Nr.1. som kan hjälpa oss. Försäljare X lovar att Försäljare Nr.1. är tillbaka på måndag den 2:a Maj. ”Ha en fortsatt bra dag!”, säger Försäljare X, när jag lämnar butiken.

Det här klistrar jag in från ett mejl jag skickar till Försäljare Nr.1. samma dag:

Hej P. (Försäljare.Nr.1.)

Jag har varit inne på Telia butiken 4 gånger denna vecka.

Idag var jag där då de sa att du skulle jobba, och du är den enda som kan hjälpa oss. Du var inte där.

Nu fick jag reda på att du skall vara på plats nu på måndag den 2:a Maj och jag skall komma förbi mellan 16- 19.00.

Jag har blivit lovad att du skall vara på plats då.

Vi betalar den felaktiga fakturan som gått till Inkasso för vi vill inte få betalningsanmärkning. Fast vi bestred den och du sagt att du skulle fixa detta.

Vi behöver lösa detta nu. På riktigt.

Det som gäller är:

– Boka tid för tekniker för att slutföra vår installation. (Den senaste som ringde var ingen tekniker utan ringde från er support.)

– Ta bort de fakturor ni felaktigt skickat. Och nu när vi betalar inkasso så vill vi ha tillbaka pengarna.

– Hjälpa oss att kicka igång våra Esim-abonnemang.

Vi ses på måndag, hoppas jag.

Vänligen/Ruskig Ångest

Måndagen den 2:a Maj får jag följande sms från Försäljare.Nr.1:

”Såg ditt mail, sitter just nu och skapar en kreditering åt er på hela beloppet som ni betalat in. Tekniker kommer jag ringa idag och se till så att ni får ut. Jag kommer tyvärr inte vara på plats idag då jag fått förhinder. Jag kommer återkomma till dig senare idag med tekniker tid. Ni kommer få en kreditfaktura på 2000kr ex moms.”

Jag svarar:

”Ok. Då väntar jag på att du återkommer senare idag. Vänligen/Pärra.”

Jag får direkt detta svar:

”Yes! Fick precis att krediteringen blev godkänd. Ni kommer få utskicket papper på detta också!”

”Ok. Per post eller mejl?”

”Per post, skrev även in din mailadress i formuläret så ni borde få de där också så fort systemet bearbetat den.”

”Ok. Då hörs vi senare idag gällande tekniker.”

Blandteknik på duk. 50X70cm. Ruskig Ångest och Finn Ligouras Levin 2022.

Under vecka 18 får vi tydliga besked från Försäljare Nr.1 att han inte alls har lovat någon hel installation i alla rum. Det har han aldrig sagt. Han har varit jätte-tydlig med det från allra första början och väldigt många gånger dessutom, hävdar han. Så jobbar nämligen inte Telia, säger han. Han har varit övertydlig på den frågan. Massor av gånger. Och vill vi har den slutgiltiga installationen så får vi det naturligtvis. Men då ska vi betala ny utrustning samt kostnad för själva monteringen.

Vi betackar oss.

Så en process som tagit 4 månader blir i slutänden inte genomförd som utlovat.

Det finns en hel del man kan ha synpunkter på här. Har vi haft lite otur? Eller finns det andra som känner igen sig i detta? För mig personligen visste jag inte att det kan vara så här illa, ansvarslöst och okunnigt. Kryddat med rena bortförklaringar och lögner. Är detta satt i system?

Den 26:e April var jag på besök på Skatteverket i centrala Malmö för att lämna in skattedeklarationer för våra anställda och ställa lite frågor därom. Handläggaren var frustrerad så deras uppkoppling till nätet var urusel och tog tid som liknade 90-talet. Vem är det som är internetleverantär frågade jag. Telia, svarade handläggaren. Jag blev inte förvånad. Men att det kan accepteras hos en sådan, för samhället viktig myndighet. Det förvånar mig.

Det är dags för fri marknad och fria val på riktig.

Alla delar av samhället och markanden skall ha en folklig/statlig aktör.

Och ansvarstagande aktörer på den fria marknaden.

2022-05-23

Får jag ett mejl signerat TeknikerX. Det lyder:

”Kund behöver hjälp med att starta upp sitt nya bredband.”

”Kunden missnöjd. Kontaktade butiken och dess butikschef men har inte fått någon återkoppling torts upprepade försök. Butiksäljaren får lösa detta med sin kund. Ärendet sängs!”

Under Juni månad 2022 har vi fortfarande dialog med Telia gällande Esim kort till våra 4 mobiler. Två av dem fungerar men två kan vi inte få igång. Vi jobbar tålmodigt på detta. Ska man ha med Telia att göra krävs det dock mycket tålamod.

Den platschef som finns i Mobilia har fått detta dokument skickat till sig för en kommentar men Ruskig Ångest har inte fått något svar.

Facebook
LinkedIn
Twitter

1984 fast tvärtom.

BYRÅKRATI 2022 Telia och Televerket. Vad innebär en fri marknad? Frihet att välja på riktigt. Ruskig Ångest vill med Thailand som förebild, (som exempel för just i detta fall kommunikation), lyfta frågan om ett statligt bolag och ägande inom alla områden bland

Fortsätt läsa »