Division- Tools Of War.

Stillbild från spelet Division 1.

BRONX Brooklyn 2015

DIVISION

Tools Of War.

Grassroots Hip Hop

Ruskig Ångest utmärkte sig under en franska lektion i gymnasiet på Celsius skolan i Uppsala, 1986, då han svarade ”Till Bronx”, på lärarens fråga var eleverna helst av allt skulle vilja resa under sitt sommarlov. Skolans två super-snyggaste tjejer satt framför honom och vände sig samtidigt om med miner som skvallrade om såväl (franska)klassförakt som avsmak. Läraren var förbryllad. Vem vill åka till Bronx?, frågade hon inför hela klassen.

Det tog 30 år innan Ruskig Ångest äntligen åkte dit. I sällskap med en svensk konstnärskollega och tillika väldigt lång fotomodell, besökte de Crotona Park en torsdagskväll under sommaren 2015 på gratisfestivalen TOOLS OF WAR. Grassroots Hip Hop. (Kool DJ Red Alert, GrandMaster Caz, DJ Jazzy Jay mfl.) Det är bäst att vi går hem tidigt innan de märker att vi är vita, kanske någon nervös svensk skulle ha tänkt utan något som helst belägg för den oron. Det var rätt uppenbart. Och det var samtidigt väldigt trevligt och inbjudande. Och ytterst besynnerligt för Ruskig Ångest.

Sedan 1984 hade nämligen livet fullkomligt präglats av Hip Hop för honom och för en mängd andra människor, oavsett bakgrund, världen över. Och inte bara som ett intresse eller yrke utan även som en livsstil. Och det är Bronx Hip Hop kommer ifrån. Här är den sammansatt. Influerad av massor, influerat massor mer. Bronx är ett ursprung. Kunde Ruskig Ångest någonsin kunnat bo i denna stadsdel, till synes helt dominerad av afroamerikaner nu idag eller då det begav sig? Svårt att säga. Att han skulle ha känt sig ännu mer alienerad än vad han gjorde på Franska lektionen i Uppsala är möjligt. Men när han tog del av festivalen och musiken skedde något riktigt märkligt. Ruskig Ångest kom själsligt, kulturellt och andligt hem.

Kanske festivalen är vuxenkaraoke för en äldre Hip Hop Generation? Men musiken är tidlös och den som dominerat hans musiklistor sedan 15 års ålder. Märkligt. Vad gjorde de, och varför, här i Bronx som kom att dominera en hel kulturell generation världen över? Och de håller fortfarande på. Gratis. Varje torsdag i Crotona Park i Bronx, New York. Kool DJ Red Alert, GrandMaster Caz, DJ Jazzy Jay och många fler.

Samtidigt blir Ruskig Ångest ombedd att skicka in bilder på målningar till ett spelföretag som byggt upp Brooklyn digitalt i spelet The Division. Tillsammans med kollegorna Erse och Kaos görs två målningar i Stockholm som klistras in i spelet. Gratis, men med löfte om att få uppdragsmåla i företagets kommande jättelokaler i centrala Malmö, ett löfte som dock aldrig infrias. Men vad gör det, när en pojkdröm går i uppfyllelse att en gång få vara delaktig i en process som leder fram till ett coolt spel?

Ni som undrar vad spelutvecklarna gör? De följer konstens ena huvudspår att gestalta landskapet, rummet och miljön. Att återskapa minutiöst utan att ens ha konstnärliga intentioner. Det finns spel vars världar är makalöst fantastiska. Var finns konsten i den miljön?

Ruskig Ångest måleriska budskap i Division som spelas av miljoner människor världen över var glasklar.

Tools Of War. Grassroots Hip Hop.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *